,,Eu desenez să înţeleg. Învăţ lumea desenând-o.”

Am să vă provoc la un exerciţiu: urmăriţi activitatea şi expresia corporală a copilului care desenează. Ce vedeţi? Copilul acela se implică în activitatea grafică cu mintea sa, cu sufletul său, dar si cu trupul său.
Spre deosebire de adult, copilul investeşte in desen, în fiecare personaj
şi element desenat, întreaga sa identitate şi personalitate in plină
formare. Acesta se reflectă în fiecare desen. La fel se întâmplă şi cu modul lui
de a simţi şi de a relaţiona.
Copiii maltrataţii sau abuzaţi sunt învăţaţi în cadrul unor tehnici de
terapie să îşi redescopere relaţiile cu mediul extern prin desen. Astfel aceştia
sunt pregătiţi să se reintegreze în mediu, pornind de la modalitatea în care ei
s-au raportat la desenele lor şi dobândind siguranţa că îl pot
controla.
Derivând astfel puţin de la subiect, dar fără să părăsim domeniul, Walt
Disney a creat o tehnică care astăzi îi poartă numele şi care a ajuns să fie
preluată de unele şcoli terapeutice. Aceasta implică tocmai capacitatea
noastră de a controla imaginea, implicit mediu şi evenimentele negative şi
pozitive. Ea constă în faptul că îţi poţi aduce în plan mental un eveniment
neplăcut din viaţa ta şi îl poţi redecora. Iţi poţi face imaginea din plan mental
mai mică până dispare de tot, poţi să-i schimbi fundalul sau să adaugi mai multe
flori, spre exemplu. Practic ai control asupra amintirilor şi poţi juca rolul de pictor sau decorator, fiind astfel stâpân pe situaţie şi pe amintirile tale. Realizând acest lucru în plan mintal vei observa cum şi emoţiile legare de amintire se modifica, dispărând sau diminuându-şi din intensitate.
Este important să stimulăm copilul să comunice chiar şi prin desen şi să
fim atenţi la ceea ce exprimă el prin desen pentru a vedea care este relaţia lui cu mediul său extern, cum îl percepe (îl percepe ca o ameninţare sau vine spre el, spre explorare). Modul în care copilul învaţă să se raporteze la el si la mediu se va reflecta mai târziu în viaţa sa intimă.
De aceea, este important să-i stimulaţi pe copii să se implice în activităţi cu corpul lor, să înveţe să-l iubească. Învăţaţi-l să se raporteze cu el la mediu şi să lăsaţi mediu să se raporteze la copil. Desenul poate reprezenta doar un prim pas către această iniţiativă.
Vă invităm să descoperiţi, îndrumaţi şi ajutaţi de specialişti, să învăţaţi ce vă comunică micul vostru desenator în acest limbaj deosebit de colorat.
Nici un comentariu
Comenteaza